VIKTIG INFORMASJON VEDRØRENDE COVID-19-SMITTE

For at vi skal klare å holde dyreklinikken åpen og hjelpe våre kunder, ber vi om at dere tar noen forholdsregler:

• Har du fått påvist Covid-19 eller sitter i karantene, eller har du forkjølelsessymptomer, men har behov for hjelp til ditt dyr, ønsker vi at du prøver å få noen du kjenner til å komme med dyret til oss. Er dette umulig så ber vi deg ringe oss, slik at vi kan prøve å finne en god løsning for undersøkelse og behandling av ditt dyr.
• Vi håndhilser ikke. Oppretthold god hygiene og vask deg godt på hendene før du kommer. Håndsprit er tilgjengelig ved inngangen og vi ber alle benytte dette før og etter besøk hos oss. Det er også mulig å komme rett inn og få vasket hendene her dersom det er behov.
• For å minimere risiko for smitte mellom kunder på dyreklinikken oppfordrer vi alle til å komme inn og registrere seg i resepsjonen uten dyr.
• Vi ønsker et begrenset antall personer i resepsjonen (maks 3) og at alle holder en avstand på 1 meter til andre, også oss ansatte. Det innebærer at man må stå i kø utenfor ved stor pågang, eller evt. vente i bilen til det er din tur.
• Vi ønsker at kun én person kommer inn med dyret, og at dyret leveres for aktuell undersøkelse eller behandling, slik at eier ikke blir med inn på undersøkelsesrom. Vi tar i stedet aktuell kommunikasjon per telefon.
• Vi har en brun teip-strek foran disken vi ønsker at folk skal holde seg bak. Dette for å ikke komme for tett på de ansatte bak disken.
• Vi tar inntil videre ikke imot kontanter, men kun betaling via bankterminal eller Vipps.
• Vi rengjør og desinfiserer håndtak og kontaktflater jevnlig gjennom hele dagen. Bankterminal blir desinfisert etter hver bruk.

Vi gjør alt vi kan her på Ringerike Dyreklinikk for at alle skal holde seg friske sånn at vi kan være tilgjengelige for pasientene våre. Vi har god kompetanse på smittevern, og vil derfor legge til rette for at det er trygt å besøke oss. Håper dere også gjør det samme.

Det har vært en del snakk om katte-aids i media i det siste, så vi tenkte å besvare noen spørsmål her. Katte-aids, også kalt Feline Immunodeficiency Virus (FIV) er en uhelbredelig sykdom som kan ramme alle katter.

FIV skaper en svikt i immunsystemet til katten, og selv om vi kan behandle symptomene og bremse sykdommen en stund kan sykdommen ikke kureres. Det fins heller ingen vaksine som beskytter katten mot smitte. Smittede katter må holdes inne resten av livet for å forhindre videre smitte, få god stell og minst mulig stress. Dersom det ikke er mulig å holde katten inne er det best å avlive katten.

Den vanligste måten å overføre sykdommen er via bittsår, så ukastrerte hannkatter er de som er oftest rammet. Hunnkatter kan også bli smittet via bittsår, men også ved parring. Mennesker kan IKKE bli smittet av FIV. Det er større smittefare i områder med mye villkatter eller kolonier med ukastrerte dyr.

FIV diagnoseres med en blodprøve, men siden det kan gå opp til 8 uker før sykdommen vises på blodprøven, tar vi to blodprøver ved sterk mistanke om smitte.

Hva kan du som katteeier gjøre?

• Kastrer hannkatten så den ikke vandrer og slåss.
  • Steriliser hunnkatten slik at den ikke tiltrekker seg hannkatter.
  • Oppfordre andre til å kastrere/sterilisere kattene sine.
  • Si i fra til din lokale Dyrebeskyttelsegruppe dersom du vet om en koloni med villkatter/ukastrerte dyr som kan være smittet.

Man-tor: 09.00 - 19.00
Fre: 09.00 - 16.00